Podd-tips: Skapligt kreativt

Jag MÅSTE bara tipsa om något som jag totalt har missat, en virkpodd! Skapligt kreativt av tjejerna Caroline och Linda. 

Det här är så klockrent för mig! Jag "ogillar" musik. Att hitta fenomenet poddar fick mig att bli eld och lågor, det här var verkligen något nytt för mig ( fråga mig inte vilken värld jag har levt i tidigare ). Det är så fantastiskt rogivande att sitta och lyssna på inspirerande ämnen, i detta fall virkning och stickning. Vanliga människor som pratar om allt mellan himmel och jord eller om ett specifikt ämne. Det är genialt!

Det var faktiskt så härligt att lyssna på dessa tjejer att jag plöjde igenom deras hittills 5 avsnitt på en och samma dag och glömde helt bort tvättiden jag hade. Två timmar försent när jag tittade på klockan insåg jag att jag hade suttit och virkat och lyssnat konstant i fyra timmar och därmed glömt bort tvättiden. I vanliga fall skulle jag nog att förbannat mig själv men jag bara ryckte på axlarna och fortsatte att lyssna. Jag var inne i en härlig virkbubbla som jag gärna stannade kvar i. Dagens sysslor kunde vänta till morgondagen istället! 


Bild lånad från Skapligt kreativt's blogg. 

Tjejerna har bland annat en blogg där de skriver upp vad varje avsnitt handlar om samt länkar till de saker de tar upp. Som lyssnare är det väldigt bra att kunna gå in på en blogg som har en samlad info/länkar. Jag har blivit inspirerad och fått intressanta tips och jag hoppas att de fortsätter med podden. 

Jag kommer definitivt att fortsätta lyssna samt leta efter andra intressanta poddar. 

Deras blogg: www.skapligtkreativt.se 
Kan även söka på www.podda.se eller i iTunes.

Virkning for Dummies och Prästkragar



Alltså, hur söta är inte dessa prästkragar?! Jag är helt förälskad i dom och de är riktigt beroendeframkallande. Dessa hittade jag på en härlig blogg vid namn BautaWitch. Hon göra mycket fina verk och har riktigt bra bild-tutorials vilket fick mig att vilja testa. Som nyfödd i virkvärlden är jag inte haj på diagram eller vissa beskrivningar i mönster. Det är sådant som tutorials som göra det hela så enkelt. Det många virkbloggar som skriver egna mönster tänker inte på att alla tänker inte som de själva när man läser ett mönster. Tänk gärna "Virkning for Dummies!" och skriv tydligt och gör gärna det lilla extra för att förtydliga vissa saker.
 
Nu till prästkragarna. I väntan på mitt garn till höstprojektet ska komma har jag virkat lite på måfå, bland annat testvirkat lite till höstprojektet. Men så hittade jag dessa underbara prästkragar och provvirkade en. Jag blev fast direkt! Jag visste inte vad jag skulle göra utan gjorde några rutor i lite fina färger och sen slog det mig, jag vill göra en kudde! Jag har aldrig gjort det förut, jag har aldrig gjort mormorsrutor förut och framför allt inte virkat ihop några. Dessutom är jag väldigt petig med rutor och är "allergisk" mot de klassiska enkla och när det går i massa clown-färger.
 
Jag gjorde sammanlagt 16 prästkragerutor vilket var väldigt enkelt. Sen kom problemet, hur får man ihop rutor på ett snyggt sätt? Svaret är inte skrivet i sten, det finns så många olika varianter! Jag har googlat och googlat men det är så extremt svårt att hitta en komplett beskrivning på hur man göra.
 
BautaWitch visar hur man kan få en fin kant som "poppar upp" mellan rutorna ( LÄNK ) som jag använde mig av och tycker är så sött. Problem 2 är hur och vad gör man med de små tamparna som hänger och dinglar, hur fäster man dom snyggt, gör man någon extra luftmaska innan man börjar/kommer till slutet? Gör man någon luftmaska efter att man sammanfogat två rutor och innan man börjar sammanfoga nästa på rad? Jag valde att vid kyssen ( mellan ruthörnen ) att göra en luftmaska innan jag fortsatte med ny ruta. Jag chansade massor och höll tummarna att det skulle bli snyggt samt sneglade lite på Color 'n Cream tutorial, Hon gör också riktigt fina saker i härliga färger samt har riktigt bra tutorials!
 
Jag fick ihop en 4x4 stor ruta och var riktigt nöjd. Problem 3 dyker upp, hur gör jag bakstycket? Åter till googlandet och hittade mest hur man gör framsidan. Skulle jag då göra en likadan baksida? Skulle jag sy fast den på en kudde? Göra ett tygbakstycke? Jag valde att chansa stort och göra något jag hatar. En klassisk gigantisk mormorsruta. Jag var nervös när jag kom upp till rätt storlek och skulle sammanfoga fram och baksida. Jag valde samma söm hela vägen runt som jag gjorde mellan rutorna och improviserade lite vart eftersom då det inte samma mask-antal på fram- och baksidans kanter.
 
Innerkudde valde jag att återvinna och klippa sönder en vanlig stor kudde och sy till en mindre storlek. Det positiva är att jag fortfarande har bomull och tyg kvar till ytterligare en till innerkudde.
 
Jag förvånade mig själv. Jag klarade av att göra rutor. Jag gjorde en klassisk ruta som jag inte tycker är snygg men som passade jäkligt bra ihop med framsidan. Jag klarade av att sammafoga och faktiskt göra en kudde! Och jag tycker min lilla kudde är snyggt, jag är stolt!
 
 
 

Garn: Tilda, Svarta fåret
Virknål: 3.00 mm

Glad sommar!




Vilken fin sommar vi har fått, tycker ni inte det? I dagarna är det runt 30 grader, om inte mer. Det har inte hindrat mig från att virka. Det är skönt att gå undan solen och svalka sig inomhus och då kommer virknålen fram. Jag trodde att jag skulle lägga virkningen åt sidan när sommaren kom men det har kliat riktigt mycket i fingrarna! 

Nu virkar jag lite vad som faller mig in. Har gjort en beställning på garn till ett framtida höst-projekt som jag längtar till. 

Mitt senaste snabb-projekt är en matta. Har aldrig virkat med Hoooked Zpagetti förut men jag är inte helt såld i garnet nu när jag testat. Det positiva är att arbetet blir stort fort. 


Garn: Hoooked zpagetti 
Virknål: 10.0 mm
Mönster: Garnstudio, Biscuit by DROPS design, nr 151-45 ( www.garnstudio.com )
Övrigt: Grunden är gjorde enligt mönstret men jag gjorde en mindre matta. 1 rulle mörkturkost garn gick åt + en slatt vitt garn till kanten. Kanten är inte enligt mönstret utan vanliga fasta maskor.