Mönster: Påfågelfjädrar

Garn: Jansmine 8/4, Kinna textil

Virknål: 2,5 mm

Mönster: Egen design! 

Användningsområde: Detalj i hemmet, vimpel, bokmärke, halsband eller örhängen. Till ett födelsedagskort eller det där lilla extra på ett inslaget paket. 

Övrigt: Blockade fjädrar blir ca 8x6 cm

Till min påfågel inspirerade duk virkade jag påfågelfjädrar på fri hand. Jag lovade ett mönster och här kommer det. 
Jag kan först och främst säga att jag absolut inte är någon hejare att skiva mönster! Jag vet inte vilket som är ett "korrekt" sätt att skriva på. Jag kanske har försökt lite väl mycket, framför allt på varv 6 men jag kände att jag själv inte har så bra koll på picot:er. Efter att ha youtube:at inser jag att alla gör olika. Så jag vet inte om det blev för krånglig beskrivning? Sedan blir man väldigt blind när man skriver mönster så jag ber om ursäkt om det är något fel, tveka inte att lämna en kommentar isf så jag kan ändra det! 

 Längst ner finns en förklaring på hur man gör trippel picot som används på sista varvet!  

 MÖNSTER: PÅFÅGELFJÄDRAR 

Börja med FÄRG A: 4 lm, slut till en ring med en smygmaska.

Varv 1: 3 lm ( räknas som en stolpe ), 8 stolpar. Byt till FÄRG B och gör ytterligare 3 stolpar. Slut varvet med en smygmaska ( 12 st )

Varv 2: 1 lm, 1 fm maska i samma maska som smygmaskan på förra varvet. 2 fm i samma maska. *1 fm, 2 fm i samma maska* varvet ut. Slut varvet med en smygmaska. ( 18m )

Varv 3: Byt till FÄRG C. 1 lm, 1 fm i samma maska, 1 fm, 2 fm i samma maska. * 2 fm, 2 fm i nästa maska* varvet ut. Slut varvet med en smygmaska. ( 24 m )

Varv 4: Byt till FÄRG D. 1 lm, 1 fm i samma maska, 2 fm, 2 fm i nästa maska. 3fm, ( 1fm, 1hst ) i nästa maska. 2hst, 1 st, 2st i samma maska, 1 st, 2hst, ( 1 hst, 1 fm ) i nästa maska. 3 fm. 2fm i samma maska, 3fm, 2 fm i samma maska. Slut varvet med en smygmaska. ( 30 m )

Varv 5:  Byt till FÄRG E. 1lm, 1 fm maska i samma maska, 3fm, 2fm i samma maska, 4 fm, ( 1fm, 1 hst ) i samma maska. 2 hst, 2 st i samma maska, ( 1st, 1 dst ) i samma maska, 2 dst i samma maska, ( 1 dts, 1 st ) i samma maska, 2 st i samma maska, 2 hst, ( 1 hst, 1 fm ) i samma maska. 4 fm, 2 fm i samma maska. 4 fm, 2 fm i samma maska. Sluta varvet med en smygmaska.

Varv 6: 1 lm, 1 fm i samma maska. 4 fm, 2 fm i samma maska. 5 fm, 2 fm i samma maska. Trippel picot ( med 1 fm i nästa maska ). 1 fm, Picot ( med fm i nästa maska ), 1 fm, Picot ( med fm i nästa maska), 1 fm, picot  (med  fm i nästa maska ), Trippel picot med fm i samma maska. Picot ( med fm i nästa maska ), 1fm, picot ( med fm i nästa maska ), 1 fm, picot ( med fm i nästa maska ),  1fm. Trippel picot ( med fm i nästa maska ), 1fm i samma maska. 5 fm, 2 fm i nästa maska, 5 fm, ( 1 fm, picot, 1 fm ) i nästa maska. Slut varvet med en smygmaska. Fäst trådarna. Klar! 

Blocka den lilla fjädern så den blir slät och fin!

BESKRIVNING: 

Trippel picot görs såhär

1. 3 lm 
2. Virknål genom främre maskbåge på fasta maskan 
3. Omtag och dra igenom maskbåge och lm
4. 3 lm

5. Virknål genom samma främre maskbåge som på punkt 2, omtag och dra igenom både bågen och lm. 
6. 3 lm 
7. Virknål genom samma främre båge som på punkt 2 och 5. Omtag, dra igenom. 
8. En fm enligt mönstret. Nu har du en trippel picot! 

En enkel Picot görs på samma sätt men endast med punkterna 1, 2, 3 och 8.