Redo för kyla

Den riktiga ruskiga hösten har inte slagit till ännu men man måste vara förberedd.   Min allra första virkade mössa och vantar ska hålla mig varm i vinter. 

Jag gillar blandningen av färg i garnet. Inget nystan är det andra likt så du kan inte få två exakt likadana vantar om du så skulle vilja. 

Mönster till både vantar och mössa finns på Garnstudio. Ändrade antal varv på mössan för att passa mitt huvud och på vantarna ändrade jag lite på tummen. Nu saknas bara knappar på muddarna. 

Tips vid flerfärgat/melerat ( även enfärgat ) garn är att få "sömmen" på mössan på bakhuvudet och inte på sidan. Jag själv tycker det är där det syns minst ( se orginalfoto på Garnstudio - där syns "sömmen" på höger sida trots att det är enfärgat garn ) samt att det är snyggast. Jag gjorde som orginalmönstret men i efterhand skulle jag ha valt att flytta/förskjuta var jag börjat virka på mudden för att inte få sömmen synlig framifrån. 

Garn: Nako Artist
Färg: 01
Virknål: 4.00 mm
Mönster:

Mössa 
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=126&d_id=21&lang=se

Vantar 
http://www.garnstudio.com/lang/se/visoppskrift.php?d_nr=126&d_id=22&lang=se