Gerbera Beauty




Jag är helt inne i en duk-period just nu! Tidigare har jag dragit mig från ananasdukar men såg en vacker sådan i tidningen Crochet World. Jag har en förkärlek till att välja mönster där jag får leka med färger och just detta mönster passar väldigt bra för det! 

Mönstret är på engelska vilket kan vara knepigt. Men det knepigaste för mig var att förstå hur jg skulle slutföra ananaserna, vilken ordning etc. Där var mönstret inte bra skrivet. Men har man gjort en ananas kan man avsluta resten så jag la ifrån mig mönstret och gjorde det på mitt sätt. Och det gick faktiskt riktigt smidigt och blev bra ( blev lite stolt över mig själv ). 

Färgerna på denna duk valdes inte av en slump. Jag valde de för att matcha en "Westeria doily" jag tidigare gjort! Jag är riktigt nöjd med min "Gerbera Beauty"!



Garn: Jasmine 8/2, Kinna textil
Virknål: 2.50 mm
Mönster: Tidningen "Crochet World", June 2016 - Gerbera Beauty 

Green cardigan



Det har knappt blivit sommar och jag väntar redan på hösten. En ull-cardigan är klar! 

En väldigt basic och enkel cardigan. Passar bra för nybörjare. Mönstret är enkelt att följa. Det negativa är att oket och halsringningen känns väldigt stor samt att oket baktill på ryggen gärna blir vågigt pga ökningar av maskor. 

Garnet "Karisma" är i 100% ull och är otroligt varmt! Jag har en väst i detta garn som värmer riktigt bra så denna cardigan kommer vara perfekt till frusna dagar. Just denna cardigan är dock inget jag skulle använda vardagligen men en bra "slit och släng"-tröja. 

Eftersom Karisma är ett favoritgarn för mig så blev jag otroligt glad när jag såg Garnstudio's höst och vinter 2016/2017 mönster man kan rösta på. Där finns den finaste virkade cardigan och tröja med motiv, lite känsla mot norsk inspirerat ok ( u-796 och u-797 ) och i mitt favoritgarn! Jag hoppas att dessa två mönster blir valda för jag kommer direkt köpa garn till just dessa! Ska jag vara ärligt så kommer jag bli riktigt besviken om dessa inte kommer med bland uttagna mönster. Det behövs  lite mer moderna och annorlunda virkmönster i klädväg! 

Garn: Karisma, Drops
Färg: Skogsgrön
Virknål: 4.00mm
Mönster
http://www.garnstudio.com/pattern.php?id=5786&cid=12

Bohem




Long time no see! Det har varit lite tomt på bloggen men verksamheten har inte stannat upp i virkstudion. Mitt i ett annat virkprojekt kom känslan att jag bara måste virka en "Wisteria doily", mitt favoritmönster när det kommer till dukar. Detta pga alla härliga färgkombination man kan välja. 

Som mina tidigare Wisteria dukar brukar jag namnge mitt färgval. Inspiration till detta färgval blev lite bohem-känsla och därför kallar jag denna "Boho with a touch of turquoise". Jag älskar dessa färger och det blev mycket bättre än vad jag kunnat föreställa mig! Tidigare dukar har fått namn "Galaxy", "Sunset" och "Peacock" och kan ses om man skrollar ner bland tidigare projekt. 



Garn: Jasmine 8/4, Kinna textil
Virknål: 2,5 mm
Mönster: