Glasunderlägg



Otroligt vackert mönster på dessa glasunderlägg. Det är så fina. Mer än så finns inte att säga! 

Mönstret är bra skrivet. Ett diagram finns som är helt okej men en tendens att se lite rörigt ut. 



Garn: Catania, Schachenmayr
Färg: 408, 409, 263, 404, 179, 401, 396, 106 och tyvärr kommer jag inte ihåg vad den klar-vinröda heter. 
Virknål: 3.00 mm
Mönster: "Leaf coasters" av Katharine Laight ( Ravlery ) eller Inside Crochet Magazine nr 50

Twister kudde



Nästan alla virk- och stickerskor känner igen sig när man säger att man lägger mycket tid åt att googla inspiration och mönster. Jag själv har tidigare snubblat in på Camillas livstils blogg ( länk i mönster-info ) och sett hennes virkade Twister ruta men inte tänk på den nänmvärt men nu klickade jag in i helt rätt tid, såg mönstret och tog upp virknålen direkt! Det är en spännande blomma, jag har för mig jag har sett något liknande men det finns, så vitt jag vet, inget mönster på svenska. 

Camilla har gjort ett lättförståeligt mönster med bilder och efter två blomblad så sitter mönstret i ryggraden. Snabbt går det också. 

Garnvalet Catania Orginals tillsammans med virknål 3 gör blombladen kompakta och stabila. 





Utifrån orginalmönstret har jag lagt till med ett varv fasta maskor i blommans färg innan jag sydde ihop rutorna med smygmaskor med vitt garn. Runt hela framsidan virkades ett varv med fasta maskor i vitt. 

Baksidan är gjort enligt "Block stitch" mönster. Efter att fått samma storlek som framsidan virkades ett varv med fasta maskor i vitt garn. 

Montering av fram-och baksida gjordes genom ett varv med fasta maskor och ett varv med att virka fasta maskor baklänges för att få ett "snurrigt" avslut. 




Garn: Catania, Schachenmayr
Färg: 408, 409, 263, 404, 179, 401, 396, 106 och tyvärr kommer jag inte ihåg vad den klar-vinröda heter. 
Virknål: 3.00 mm
Mönster:

Framsida
http://camillaslivsstil.blogspot.se/2016/06/monster-och-tutorial-till-twister-rutan.html?m=1

Baksida 
https://ergahandmade.blogspot.se/2015/10/crochet-stitches-diagrams.html?m=1

Vintage polokrage



Vill man inte ha en vanlig halsduk eller sjal att värma sig med i vinter är detta en smart lösning som inte tar stor plats under kragen på jackan.

Polokrage. Turtleneck. Fuskkrage. Kärt barn har många namn. Det börjar komma mer upphottade och snygga varianter på denna klassiska polokrage och jag föll för denna i vintage-style! 

Mönstret är felskrivet *stor suck* Matematiska uträkningen på spetskanten är helt fel och man får impovisera eller räkna ut själv redan från första varvet hur många stolpar man ska lägga upp så det blir rätt. Jag valde faktiskt att improvisera och det gav inte ett så illa resultat. Jag valde att på varv 4 ( på spetsen ) virka två extra fm i en lm-båge och sedan anpassa med detta på varv 5 och 6. Det imporvisersde avsnittet hamnar sedan på ryggen är bara synligt för den som verkligen orkar leta fel. Jag är själv väldigt nöjd med denna improvisation! 



Jag blockade endast spetsen på kragen då jag inte ville töja garnet runt halsen ( om den förståss inte känns för liten ). 

Detta blev en väldigt populär krage i min vänskapskrets. Och jag själv gillar det praktiska men samtidigt att jag tycker det är ruskigt snyggt. Jag har redan virkat fler av denna vintage polokrage och tittar nu även på andra mönster. Praktiskt och värmande är på modet nu! 



Garn: Karisma, Drops design
Färg: Skogsgrön 47, mörkblå 17
Virknål: 4.00mm
Mönster

https://www.premieryarns.com/products/downton-abbey-vintage-lace-collar-free-download (engelska)